Friday, May 4, 2012

Blank!

~ there is no word to say juz I'm sorry dear blog.. U're not forgotten. There's so much things happened into my life lately.. I juz can't forget everythings. Allah knows how I miss all the happiest moment when all my beloved was here with me.. (⌣́_⌣̀)

Al-Fatihah..
~ Sinah binti Abdullah ~


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Friday, January 20, 2012

Tuhan itu ADA..




Don't worry..
ALLAH 
is
Never BLIND to your TEARS,
Never DEAF to your PRAYERS,
and Never SILENCE to your PAIN.
HE SEES
HE HEARS,
and HE never TOO FAR..

Insyaallah..

HE WILL ALWAYS
BE WITH 
US.

Wednesday, January 18, 2012

KERAMAT

Hai sume! Ni sepatutnya entry kelmarin dlu tp xpe lah. Saje nk share ngan korang. 2 malam lepas aku tengok wayang dgn hubby cerita KERAMAT. Tak tau nk review mcmana ( I'm so not gud in that ) tapi yg boleh aku cakap is FRUST! Sebab tengok daripada the making ngan trailer memang seram kan tapi bile tengok seram tu 5 saat je yg lain tak. Sound efek bukan main lagi. Jalan cerita pon longgar. Mungkin sebagai penggemar filem seram aku xrasa seram sangat sbb ade lagik yg seram dari ni. Aku xtau la penilaian korang lak caner. But for me its 2.5 bintang sajorr.. Okbai

Sunday, January 15, 2012

Terukir Di Bintang...




Jika Engkau Minta Intan Permata
Tak Mungkin ku Mampu
Tapi Sayangkan ku Capai Bintang dari Langit
Untukmu
Jika Engkau Minta Satu Dunia
Akan Aku Coba
Ku Hanya Mampu Jadi Milikmu
Pastikan Kau Bahagia..

Hati Ini Bukan Milik ku Lagi
Seribu Tahun pun Akan ku Nantikan..
Kamu..

Sayangku Jangan Kau Persoalkan
Siapa Dihatiku
Terukir Di Bintang Tak Mungkin Hilang
Cintaku Padamu..

**very sweet song! and I keep hitting re-peat-peat-peat-peat-peat-peat..
hehehe..
Enjoy!





Wednesday, January 11, 2012

Azam Tahun Baru 2012

Assalamualaikum..
Aduhh, si 'rajin' ni smpai xingt bile last dia hapdate blog. Nway, Happy New Year to everyone.. Semoga tahun 2012 ni memberi kita seribu rahmat & lebih baik dari tahun2 akan datang.. Eh! Nak tulis wishlist utk tahun ni.. Aci x? Kihkihkih..

1) Nak BABY!! (Wish for twin! Yeayy).. Ya Allah perkenankan lah doa hambamu ini. Amin.

2) Nak KURUS! Uwaaa.. Xpyh kurus sgt, nk buang 20kg je.. Erkkk..

3) Nak hidup LEBIH BAHAGIA dari tahun lepas2.. Skrg pon bahagia tp nak lebih lg! Tamak x? :p

4) Nak jadi MUSLIMAH SEJATI! Haishh.. Susah nak jadi orang baik2 ni kan? Hmmm..

5) Nak MURAH REZEKI.. Xkira dari segi kewangan ke ataupun zuriat.. Amin

Tu jela kot.. Kalau ade yg lain aku simpan dalam ati jela,tulis tahun depan kat sini.. Hehe.. I want to be a new person everyday, a better person to everyone!

Babai! \(^o^)/

Saturday, November 26, 2011

Salam Maal Hijrah 1433H

DOA AWAL TAHUN

~ Doa Awal tahun dibaca 3 kali selepas Maghrib pada malam 1 Muharram. Sesiapa yang membaca doa ini syaitan berkata
" Telah amanlah anak Adam in daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan 2 malaikat memeliharanya daripada fitnah syaitan "



Bismillaahir-rahmaanir-rahiim
Wa shallallaahu ‘ala sayyidinaa Muhammadin wa ‘alaa aalihi wa shahbihii wa sallam.
Allaahumma maa ‘amiltu fi haadzihis-sanati mimmaa nahaitani ‘anhu falam atub minhu wa lam tardhahu wa lam tansahu wa halamta ‘alayya ba’da qudratika ‘alaa uquubati wa da’autani ilattaubati minhu ba’da jur’ati alaa ma’siyatika fa inni astaghfiruka fagfirlii wa maa ‘amiltu fiihaa mimma tardhaahu wa wa’adtani ‘alaihits-tsawaaba fas’alukallahumma yaa kariimu yaa dzal-jalaali wal ikram an tataqabbalahuu minni wa laa taqtha’ rajaai minka yaa karim, wa sallallaahu ‘alaa sayyidinaa Muhammadin Nabiyyil ummiyyi wa ‘alaa ‘aalihii wa sahbihii wa sallam

DOA AKHIR TAHUN

~ Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijah.  Sesiapa yang membaca doa ini syaitan berkata,
" Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada tahun ini dan Allah binasakan aku pada satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun.



Bismillaahir-rahmaanir-rahiim
Wa shallallaahu ‘alaa sayyidinaa Muhammadin wa ‘alaa ‘aalihi wa shahbihii wa sallam.
Allaahumma antal-abadiyyul-qadiimul-awwalu, wa ‘alaa fadhlikal-’azhimi wujuudikal-mu’awwali, wa haadza ‘aamun jadidun qad aqbala ilaina nas’alukal ‘ishmata fiihi minasy-syaithaani wa auliyaa’ihi wa junuudihi wal’auna ‘alaa haadzihin-nafsil-ammaarati bis-suu’i wal-isytighaala bimaa yuqarribuni
ilaika zulfa yaa dzal-jalaali wal-ikram yaa arhamar-raahimin, wa sallallaahu ‘alaa sayyidina Muhammadin nabiyyil ummiyyi wa ‘alaa ‘aalihi wa shahbihii wa sallam

Ertinya :

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Semoga Allah melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW,beserta para keluarga dan sahabatnya. Ya Allah, segala yang telah ku kerjakan selama tahun ini dari apa yang menjadi larangan-Mu, sedang kami belum bertaubat, padahal Engkau tidak melupakannya dan Engkau bersabar (dengan kasih sayang-Mu), yang sesungguhnya Engkau berkuasa memberikan siksa untuk saya, dan Engkau telah mengajak saya untuk bertaubat sesudah melakukan maksiat. Karena itu ya Allah, saya mohon ampunan-Mu dan berilah ampunan kepada saya dengan kemurahan-Mu.
Segala apa yang telah saya kerjakan, selama tahun ini, berupa amal perbuatan yang Engkau ridhai dan Engkau janjikan akan membalasnya dengan pahala, saya mohon kepada-Mu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah, wahai Dzat Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan, semoga berkenan menerima amal kami dan semoga Engkau tidak memutuskan harapan kami kepada-Mu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah.
Dan semoga Allah memberikan rahmat dan kesejahteraan atas penghulu kami Muhammad, Nabi yang Ummi dan ke atas keluarga dan sahabatnya.
** Semoga pada tahun baru ini kita sama2 dapat memperbaiki & meningkatkan amal ibadah juga menjadi manusia yang lebih baik.. Insyaallah..


Thursday, November 24, 2011

Kini Wanita Pun Boleh Kencing Berdiri..

Haaa... tak agak2kan tajuk besor aku tu?? Korang boleh pikir x kalau kita orang pompuan ni nak kencing berdiri?  Alamatnya bercecer2 la air kumbahan korang tu.. tapi.... dengan adanya benda alah ni, korang buleh kencing sesuka ati tanpa batasan, samada tepi jalan kat highway ( kalau agak2 tak tahan ), tepi longkang umah orang ( kalau malu nk pinjam toilet ) atau kat mana2 je korang nak lepas hajat..
-

-

-

-

-

-

-

-
-

-

Taraaaaa...



Ni lah benda alah untuk wanita kencing berdiri.. Rupa dia lebih kurang cencorong minyak skit kan?? Korang tergamak x? Aku..?? oh! no no no.. NEVER!

HUKUM KENCING BERDIRI

~ TIDAK diharamkan seseorang kencing berdiri, terutamanya apabila adanya keperluan. Namun begitu kencing secara duduk itu adalah sunat kerana itulah kebiasaan yang dilakukan oleh Nabi S.A.W. berdasarkan hadith daripada ‘Aisyah R.A.:  

مَنْ حَدّثَكُمْ أنَّ النَّبِيَّ صَلى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَبُوْلُ قَائِمًا فَلَا تُصَدِّقُوْهُ ، مَا كَانَ يَبُوْلُ إلَّا قَاعِداً

 

~ Maksudnya: “Sesiapa yang menceritakan kepada kamu yang Nabi S.A.W. pernah kencing berdiri, maka janganlah kamu mempercayainya, tidaklah baginda kencing melainkan dengan duduk.” (HR al-Tirmizi, dan beliau berkata: “Hadith ini adalah yang paling sahih di dalam bab ini. Hadith ini juga di sahihkan oleh al-Albani di dalam sahih Sunan al-Tirmizi)
 
~ Lajnah Daimah 5/88 (Badan Tetap Fatwa Arab Saudi) apabila ditanya tentang hukum kencing berdiri, mereka menyatakan keharusannya sambil menegaskan sunatnya kencing secara duduk dengan berdalilkan hadith di atas. Seterusnya mereka menyebut:
 
~ “Ini disebabkan (kencing secara duduk itu) ianya lebih terlindung dan lebih terpelihara daripada terkena percikan kencingnya. Telah diriwayatkan hadith tentang keringanan kencing secara berdiri dengan syarat selamat daripada terkena percikan kencing pada pakaian dan badan, dan selamat dari terdedah aurat. Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Huzaifah R.A. daripada Nabi S.A.W.:
 
 أنَّهُ أَتَى سُبَاطَةَ قَوْمٍ فَبَالَ قَائِماً 
 
~ Maksudnya: “Adalah baginda (S.A.W.) mendatangi kebun milik satu kaum, lalu baginda kencing secara berdiri.”  
   
~ Hadith ini dengan ucapan ‘Aisyah di atas tidak saling menafikan antara keduanya, ini kerana dari dua hadith di atas dapat difahami Nabi S.A.W. kencing berdiri disebabkan tenpat tersebut tidak memungkinkan baginda duduk atau boleh juga difahami hadith daripada Huzaifah itu menjelaskan kepada orang ramai yang kencing berdiri itu bukanlah suatu perbuatan yang haram. Di samping itu hadith Huzaifah juga tidak menafikan yang asal hukum kencing adalah seperti yang dinyatakan oleh ‘Aisyah R.’anha yang Nabi S.A.W. kebiasaannya kencing secara duduk, dan kencing secara duduk itu adalah Sunnah Nabi S.A.W. yang bukan wajib yang menjadikan haram jika kita tidak melakukannya.”
   
Wallahu a’lam.